Az Oracle a Yahoo!-ra cseréli az Ask keresőt a Java frissítésekben
Az Oracle évek óta komoly panaszok alanya, amiért az Ask Toolbart mellékeli még a legfontosabb Java-frissítésekhez is. Az Ask keresőszolgáltató így nap mint nap dagaszthatta felhasználói bázisát. Ha ön még sosem hallott a bundlingról, lehet, hogy azon szerencsések közé tartozik, akik még nem találkoztak ezzel a félrevezető marketinges módszerrel és még nem csalták bele kéretlen programok telepítésébe. Az Ask eszköztár fejlesztői egyébként évekig segítették anyagi juttatásokkal az Oracle-t csak azért, hogy a Java telepítőiben mindig alapértelmezettként az eszköztár is telepítésre kerüljön. Ennek az eredménye pedig az volt, hogy akik sietve, figyelmetlenül, csak a „Next” gombot keresve telepítették a Java klienst, az Ask eszköztárral és a search.tb.ask.com keresőmotorral találták szemben magukat kedvenc böngészőjük megnyitásakor. Rengetegen támadják a bundling módszert, a betiltást folyamatosan követelik – különösen akkor, ha olyan ártalmatlan és népszerű programokról van szó, mint az Oracle Java. Ahelyett azonban, hogy a Java befejezné a harmadik felek programjainak terjesztését, a Yahoo!-ra cseréli az Ask eszköztárat.
Legalábbis ezt jelentették be szerdán az aktuális részvényesi közgyűlésen. Marissa Mayer vezérigazgató vázolta az új marketingstratégiát, melynek célja elméletileg a Yahoo! kereső visszajuttatása a piacra. Sajnos túl sok részletet nem osztottak meg, így az sem derül ki, hogy mennyit is fizet a Yahoo az új felhasználókért. Egy azonban biztos: e hónaptól kezdve az Oracle a Yahoo! keresőmotort kezdi terjeszteni a Java telepítőkön keresztül. A szakértők azonban azt állítják, hogy még ez sem elég ahhoz, hogy a Yahoo! felül kerekedjen (vagy egyáltalán lapot kapjon) a Google és a Bing vezette trónok harcában.
Minden biztonsági szakértő a bundling betiltatásán dolgozik, de a feladat nem könnyű. Minden egyes nap tájékoztatni próbálják az internetezőket arról, hogy több száz potenciálisan kéretlen program, adware, böngészőeltérítő és más cyberfenyegetés rejtőzik a különböző ingyenes programokban, például a Javában, a Flash Playerben, a Media Playerben és más népszerű telepítőkben és frissítésekben. Köztudott, hogy ezt a marketinges stratégiát használja például a Delta-homes.com [Delta-homes.com], azOmiga Plus, [Omiga Plus], amystartsearch.com [mystartsearch.com] és sok más hasonló böngészőeltérítő is, a szakértők mégis hiába hirdetik, hogy a bundling módszere kétes és rosszindulatú, a keresőmotorok fejlesztői mindent hajlandóak megtenni a bevételért. Ne feledje, hogy akár szándékosan állít be egy keresőmotort alapértelmezettként, akár megteszi ezt a motor magától, a fejlesztők pénzt keresnek a hirdetésekkel, a felhasználók megfigyelésével, a szponzorált weboldalak megnyitásával és más hasonló tevékenységekkel is.
Ha tehát biztonságban szeretné tudni számítógépét és el szeretné kerülni a kezdőlapok és az alapértelmezett keresők módosulását az olyan kétes szolgáltatásokra, mint az Ask vagy a Yahoo, mindig odafigyeléssel telepítsen ingyenes programokat. Minden lépést részletesen olvasson át és utasítsa el az olyan ajánlatokat, mint: „Set Yahoo as your homepage and search engine on Chrome and Internet Explorer, plus get Yahoo as your new tab page on Chrome.” Persze ha valamiért a Yahoo! vagy esetleg az Ask keresővel szimpatizál, engedélyezheti őket. De ha egy ingyenes program telepítőjében azt látja, hogy más szoftvert is tartalmaz, inkább hagyja félbe az egész folyamatot. Ezt tanácsolják a biztonsági szakértők – azok, akik tényleg a számítógépek biztonságát tartják szem előtt.